Terugblik Monetair Symposium 2 juli 2016

Afgelopen zaterdag hadden we het Monetair Symposium in Maarssen. Wij hebben genoten van een prachtige dag waarbij de lezingen die gegeven werden door Dirk Bauwens, Pieter Stuurman, Anthony Migchels enĀ Ronald B. Blij enorm inspirerend en informerend waren. Daarvoor nogmaals onze oprechte dank en waardering.
Na de vier lezingen was het monetair verhaal compleet en helemaal duidelijk. Tijdens het forum was er nog gelegenheid om vragen te stellen aan de sprekers.
Conclusie van deze dag: samenwerken en verantwoordelijkheid nemen waardoor we uit het huidige systeem kunnen stappen en het anders kunnen doen. Binnenkort plaatsen we de opnames van de lezingen.

time-for-a-change-frog

Inleiding Monetair Symposium 2 juli 2016

WAAROM dit monetair symposium?: voor ons om met z’n allen te gaan kijken hoe het nou echt in elkaar zit, dat we ons daar bewust van worden. We willen – gezamenlijk – ons licht op het donker laten schijnen.

Het gaat met name ook om het bewustzijn waarmee we er naar kijken; niet de mate waarin, maar de manier waarop: wat zegt datgene waar we naar kijken, over onszelf? Wat is de relatie tussen onze binnenwereld en onze buitenwereld? Zou het kunnen zijn dat wat er in de buitenwereld gebeurt, een afspiegeling is van wat er zich in onze binnenwereld afspeelt? Dit vraagt om toelichting: Waar zitten we in? Waar verkeren we in? In principe in een door onszelf gecreĆ«erde realiteit. Voor de een is dat een realiteit van vrijheid, voor de ander een van ONvrijheid – en alles daar tussen in.

En wat betekent dat dan – die door onszelf gecreĆ«erde realiteit? Wat betekent dat voor hoe we ons te verhouden hebben, voor hoe we ons kunnen verhouden? En wat betekent dat voor ons gedrag?

Laten we eens gaan kijken naar wat we als collectief gecreĆ«erd hebben: dingen die we zeggen niet te willen: stress, afgescheidenheid, tegenstellingen, oorlog, armoede, milieuvervuiling – om de belangrijkste te noemen.

Dit hebben we gedaan binnen een systeem: een systeem dat ons Ā laat geloven dat het onontkoombaar is wat wij samen gecreĆ«erd hebben, en dat we er niets tegen kunnen doen.

We hebben te maken met een systeem dat helemaal in samenhang is georganiseerd: op de gebieden van voeding, geneeskunde, opvoeding, onderwijs, bestuur, wetgeving, informatievoorziening, media etc.

Dat systeem zorgt er evenwel voor dat we voeding tot ons nemen die ongezond is, dat we medicijnen gebruiken die niet genezen. Het zorgt ervoor dat we in onze opvoeding en op school leren dat er een autoriteit is die beter weet wat goed voor jou is dan dat je dat zelf weet: je moeder weet wat goed voor je is, je vader, de juf en de meester op school, de dominee en de priester, je baas: iedereen weet het beter dan jij, je hoeft niet te vertrouwen op je gevoel, laat staan op je intuĆÆtie. Je hoeft alleen maar te doen wat je gezegd wordt.

Nogmaals: dit systeem laat ons geloven dat het onontkoombaar is en dat we er niets tegen kunnen doen.

En is dat werkelijk waar?

Wat gaan we eraan doen?

We kijken naar een waanzinnig goed georganiseerde groep mensen, die, zo klein in aantal als ze zijn, toch de hele wereld beheersen. Daar hebben ze ons voor nodig – zonder ons vĆ”lt er niks te beheersen. Wat is er nodig om ons dat massaal te laten begrijpen? Dat is de werkvraag hier.

Hoe is het nou zo gekomen (waar hebben we het laten sloffen)?

De inrichting van de huidige samenleving is het gevolg van onze collectieve denkwijze/ons collectieve geloof. Wij geloven dat we onze verantwoordelijkheid moeten delegeren aan bestuurders. Om met Pieter Stuurman te spreken: de mensheid lijdt aan een pandemische zelfonderschatting. Waardoor is dit onvrijheidsbewustzijn ontstaan? Door conditionering. We zijn geconditioneerd om te geloven in een externe autoriteit.

Wij hebben vertrouwen gesteld in machthebbers met een psychopatische mentaliteit

we GELOVEN hun.

Die conditionering volgt uit een SYSTEEM van onvrijheid; en de conditionering waar we het hier over hebben is een GELOOF: geĆÆmplanteerde onware gedachten en overtuigingen.

Het gevolg van dat geloof is: gelatenheid en onmacht

  • “het is nu eenmaal zo”
  • “wat kan IK er nou aan doenā€¦?”

Op een andere manier bekeken: hoe kun je mensen hun vrijheid laten inleveren? De werkende methoden daarvoor zijn gebaseerd op 2 principes: angst en geld

  • Met angst zorg je ervoor dat ze hun vrijheid vrijwillig opgeven (aanslagen; bang voor terroristjes, anti-privacy maatregelen => weg met de vrijheid);
  • Met geld dwing je dat af zonder dat ze dat in de gaten hebben (“je moet toch belasting betalen?”)

De angst is individueel EN collectief

Kunnen jullie mij nog volgen in dit verhaal? Zo ja;

In hoeverre kunnen jullie je HIERIN vinden:

  • “In vrijheid creĆ«ren we vanuit LIEFDE;
  • “In een bewustzijn van onvrijheid creĆ«ren we vanuit ANGST

Dit is wezenlijk de kern van het symposium. Dit is ook de kern van hoe we hier met z’n allen uitkomen.

Om met John F. Kennedy te spreken: ICH BIN EIN BERLINER! Jullie zijn ook allemaal Berliners. We zijn allemaal Berliners. Wat betekent dat? Dat we allemaal verbonden zijn. ƉƩn zijn. Dat het niet handig is om horizontaal oorlog te voeren zoals we dat nu doen: blank tegen zwart, moslim tegen christen, links tegen rechts, voor of tegen zwarte Piet etc. Ɓls we dat al zouden moeten doen, dan zou dat verticaal moeten zijn: tegen degenen die dit in elkaar gestoken hebben.

We vechten tegen elkaar en dat moeten we niet doen.

 

Verantwoordelijkheid

Dus de vraag is: wat doe je daaraan? Hoe kun je er Ć¼berhaupt iets aan doen, aan iets dat zo groot is en waar zo veel macht en geld achter zit?

Waar begint dat?

Dat begint bij mij en bij jou. Bij mijn en jouw overtuiging dĆ”t je het verschil kunt maken. En, daarvĆ³Ć³r, bij mijn en jouw keuze Ć³f we het verschil willen maken.

En daarmee komen we op het thema verantwoordelijkheid Wat is dat: verantwoordelijkheid nemen is het bewust accepteren van de gevolgen van de keuzes die je maakt. (verantwoordelijkheid hebben is geen keus, verantwoordelijkheid nemen wel.

De meeste mensen willen Vrede, Gezondheid, Voorspoed en Vrijheid. We zagen hiervoor al, dat we precies het tegenovergestelde gecreƫerd hebben: oorlog, ziekte, armoede etc. Wat heeft dit met onze verantwoordelijkheid te maken?

De rijkdom en macht van enkelen gaat Ā ten koste van het overgrote deel van de mensheid, en het leven in het algemeen. Het is destructief voor vrijwel de gehele mensheid, en voor het leven op aarde.

Doordat we geloven dat we hun geld en geldsysteem nodig hebben, zijn we bereid de dingen uit te voeren die de machthebbers ons (in ruil voor een beetje van hun geld) opdragen. Daarmee worden we medeplichtig aan de destructie. De enige manier om dit te veranderen is gebruik te gaan maken van een ander, eigen ruil/geldsysteem zodat we niet meer afhankelijk zijn van het geldsysteem van de macht. En daarin dus onze eigen verantwoordelijkheid gaan nemen door niet meer mee te doen aan het huidige systeem.

Op vimeo kun je via onderstaande links de lezingen van het monetair symposium bekijken.

Inleiding Monetair Symposium en lezing Dirk Bauwens
Pieter Stuurman: geld, macht en vrijheid

Anthony Migchels: De relatie tussen economie, geld en spiritualiteit

Ronald Bernard, De Blije B

Forum Monetair Symposium o.l.v Kees van de Water met alle sprekers van de dag

vrijheid-475x336

 

 

EĆ©n reactie

  1. Pingback:Welvaart voor iedereen - Een eerlijker verdeling van welvaart is mogelijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *